Mor og datter køber grøntsager

Big Data platform udviklet og modnet ved Vesterhavet

14.7.2022
Foto: Niclas Jessen

Banebrydende nyt data-økosystem giver unik indsigt i turisternes adfærd ved Vestkysten. Den ny standard for databaseret viden skal sikre øget omsætning og bæredygtig turisme.

Hvordan agerer en turist fra Hamborg og Nordrhein-Vestfalen vs. en turist fra Korsør eller Stavanger? Hvilke oplevelser går de efter, hvad køber de i supermarkedet, hvornår kommer de, og hvor overnatter de? Det er viden, som der hidtil har skulle graves frem i et hav af systemer og måske suppleres med et par personlige opkald, hvis købmanden ville være på forkant med morgendagens turister. Et skelsættende digitalt projekt gør nu op med antagelser og mavefornemmelser.

Teknologien er velkendt, men Danmark er det første land i verden, hvor private erhvervsaktører, kommuner, og organisationer deler deres videnskapital i form af singlesource datakilder i en fælles dataplatform. Netop delingen skaber de valide data, der gør det muligt at være opdateret med historisk benchmarking, realtid og forecast på sammenhænge mellem realiserede og bookede overnatninger, transaktionsdata, POS systemers lokale omsætning, mobildata, vejrdata, trafikdata, IOT-sensorer, forsyningens el, vand og affald, alverdens statistikker og analyser. De tre vestkystdestinationer Destination Vesterhavet, Destination Nordvestkysten og Destination Vadehavskysten har været modningsskab for udformningen af dataplatformen, der er udviklet i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, VisitDenmark og NTT DATA Business Solutions.

Indsigterne vil optimere de erhvervsdrivendes og vores gæsteforståelse, så vi kan udvikle turismen på bæredygtig vis, styrke gæstetilfredsheden og øge gæsterne forbrug...

”Vi har igennem det sidste års tid arbejdet med at udvikle og teste en dataplatform, der giver en helt unik indsigt i turisternes adfærd og forbrug. Turismen griber ind i mange brancher på en destination, og det har hidtil været vanskeligt måle effekten af turisme som økosystem. Med dette projekt får vi en viden og forståelse for turismens omfang, som destinationsselskaber, erhvervslivet og kommuner kan omsætte i deres strategiske prioriteringer. Helt lavpraktisk kan også den lokale bager planlægge, ud fra et datamix om salg, biltrafik og overnatninger, hvor mange brød der skal bages. Det er slut med mavefornemmelser, nu har vi reelle fakta at arbejde med”, siger Vibeke Birk Tiedemann, som er marketing- og udviklingschef i Destination Vesterhavet.

Projektet understøtter  et  komplekst  økosystem  af brugere, der får mulighed for at dele og sammenligne data, optimere deres processer og identificere nye forretningsmuligheder. Målet er at styrke Destination Vesterhavets turismeprodukt med fokus på balance mellem turisme og lokalområde, den enkelte virksomheds bundlinje samt skabe flere lokale arbejdspladser. For detailhandlen vil projektet blandt andet sætte helt nye standarder for, hvilke varer der er på hylderne, og det får betydning for omsætningen i Meny i Søndervig, mener købmand Thomas Hansen.

”Den konkrete viden om gæsternes præferencer betyder, at vi kan være på forkant med, hvilke varer der skal være på hylderne, så vi kan imødekomme kundernes behov og skabe mere købelyst. Samtidig kan vi også optimere vores bemanding i supermarkedet ud fra den belægning, der er i området. Vi får et strategisk værktøj, som kan være med til at udvikle vores forretning på mange planer”, siger Thomas Hansen, som er medejer af Meny i Søndervig

”Indsigterne vil optimere de erhvervsdrivendes og vores gæsteforståelse, så vi kan udvikle turismen på bæredygtig vis, styrke gæstetilfredsheden og øge gæsterne forbrug. Datasamarbejdspartnerne kan via et dashboard selv følge med i turismesituationen og trække data ud. Der vil også være særlige services som SMS-tjeneste til erhvervsdrivende inden for deres branchespecifikke interesser, ligesom vi jævnligt vil opsummere tendenser via morgenmøder og i nyhedsbreve”, siger Vibeke Birk Tiedemann.

Graf af vesterhavets dataprojekt

Platformen rummer et stort datakatalog, hvoraf data fra sommerhusudlejningsselskaberne er et af bærende elementer i forhold til at vurdere mængden af overnattende gæster. Illustrationen er et øjebliksbillede pr 14.07.2022 i Destination Vesterhavet.Foto:Visit Vesterhavet

Turismedataplatformen tegner det fulde billede over forbrug, tendenser og adfærd samt kobler den detaljerede viden med gæsternes geografiske tilhørsforhold, men der bliver ikke lagret nogle personlige oplysninger. Således vil der for eksempel ikke indgå informationer om ejerforhold ved nummerpladeregistrering, men udelukkende hvor i verden bilen er indregistreret. Nogle data vil komme til udtryk i index, da platformen ikke rummer alle oplysninger fra begyndelsen, og dermed ikke kan være præcis på absolutte tal.

Dataplatformen er udviklet i samarbejde med en lang række lokale erhvervspartnere som Sol & Strand, Esmark, Feriekompagniet, Købmand Hansens Feriehusudlejning, Die hyggelige Dänen og Meny. De næste måneder bruges til at engagere flere erhvervspartnere, validere data og sætte standarderne. Herefter er det planen, at Dansk Kyst og Naturturisme i et partnerskab med VisitDenmark vil udbrede platformen til andre ferieområder i Danmark.

For yderligere information
Kontakt venligst Tina Baungaard-Jensen hos Destination Vesterhavet på +45 41 28 10 01 eller tina@bybaungaard.com

Om Destination Vesterhavet

Destination Vesterhavet er det officielle destinationsselskab for det geografiske område, der dækker Ringkøbing-Skjern og Varde kommuner, og har til formål at medvirke til at udvikle destinationen og turismen samt markedsføre Vesterhavet som et attraktivt rejsemål. Det er Destination Vesterhavets ambition at skabe Nordeuropas førende kystferiedestination – baseret på bæredygtig udvikling af turismen med fokus på kvalitet, gæstetilfredshed og omsætning til gavn for både erhverv og indbyggere i de to kommuner Varde og Ringkøbing-Skjern. Vesterhavet var den mest besøgte turistdestination i Danmark i 2021.