Gå til indhold
Familie ved Vesterhavet - vinter

Rekordsommer ved Vesterhavet

Foto: Mikkel Hariba

Sommermånederne tiltrak rekordmange turister til Destination Vesterhavet. Prognosen for efteråret er positiv, og det tegner godt for en bæredygtig turisme.

Det var den varmeste sommer nogensinde ved Vesterhavet, hvis man måler temperaturen på gæstetallet. De kommercielle overnatninger rundede 4.138.000 i juni, juli og august. Det var historisk højt og sikrede endnu en gang Destination Vesterhavet positionen som Danmarks mest populære sommerdestination. Tallene præsenterer en stigning i overnatninger på 6 procent set i forhold til 2019, hvor destinationen notererede 3.919.430 kommercielle overnatninger. Det er positiv læsning, mener direktøren for Destination Vesterhavet, Peer H. Kristensen. Samtidig glæder han sig rigtigt meget over prognoserne for efteråret, der viser særdeles positive takter.

”Der har været historisk mange gæster ved Vesterhavet i sommer, og august var den bedste måned nogensinde. Det luner godt oven på et magert halvår, hvor manglen på tyske gæster betød gabende tomme kasseapparater hos turismevirksomhederne og i detailbutikkerne. Nu ser vi ind i nogle stærke efterårsmåneder med mange tyske gæster, og det er utroligt vigtigt i arbejdet med at udvikle en bæredygtig turisme og fastholde arbejdspladser hele året rundt”, siger Peer H. Kristensen.

Turisme betyder lokale jobs, der ikke kan eksporteres. Alene i 2019 genererede turismen 4.711 årsværk i Varde Kommune, hvilket svarer til, at turismeandelen af den samlede beskæftigelse udgjorde 20,9 %.

Juni og juli var præget af danske gæster, mens tyskerne for alvor vendte tilbage til Vesterhavet i august måned. Siden grænseåbningen har Destination Vesterhavet skuet op for markedsføringen på det tyske marked med henblik på at indhente de mange tusinder overnatninger, der manglede i vinteren, foråret og forsommeren. Og det ser ud til at give bonus.

”September og oktober tegner rigtigt positivt, og de kan også godt gå hen og blive rekordmåneder. Samtidig er vi lykkedes med at tiltrække nye tyske målgrupper, der kommer fra Midt- og Sydtyskland. Det er pengestærke turister, som går ud og spiser flere gange om ugen og lægger deres generelle forbrug ude i detailhandlen. Det tapper direkte ind i vores fokus på kvalitetsturisme, hvor det blandt andet handler om at optimere turisternes forbrug og derved øge turismens bidrag til den kommunale økonomi”, fortsætter Peer H. Kristensen, som er direktør hos Destination Vesterhavet.

Destination Vesterhavet blev med 4.138 millioner kommercielle overnatninger i sommermånederne målt til Danmarks største turismedestination, hvilket er næsten dobbelt så mange gæster som København. På andenpladsen kom Destination Nordvestkysten med 3.247.987 overnatninger, mens Destination Fyn med 2.301.352 overnatninger blev den tredje mest besøgte destination i Danmark.

For yderligere information kontakt venligst Tina Baungaard-Jensen hos Destination Vesterhavet på +45 4128 1001 eller tina@bybaungaard.com

Om Destination Vesterhavet

Destination Vesterhavet er det officielle destinationsselskab for det geografiske område, der dækker Ringkøbing-Skjern og Varde kommuner, og har til formål at medvirke til at udvikle destinationen og turismen samt markedsføre Vesterhavet som et attraktivt rejsemål. Det er Destination Vesterhavets ambition at skabe Nordeuropas førende kystferiedestination – baseret på bæredygtig udvikling af turismen med fokus på kvalitet, gæstetilfredshed og omsætning til gavn for både erhverv og indbyggere i de to kommuner Varde og Ringkøbing-Skjern. Vesterhavet var den mest besøgte turistdestination i Danmark i 2020.

Social Media: