Verdenspremiere på ny AI-turistservice ved Vesterhavet
Destination Vesterhavet lancerer nu IDA, den virtuelle turistmedarbejder, som 24/7 og på 92 sprog kan inspirere gæsterne og svare direkte på alle deres spørgsmål om oplevelser i turistområdet.
”Hvad skal vi lave i dag, Ida”? Det spørgsmål kan turister i Destination Vesterhavet stille på deres eget sprog om morgenen, til frokost eller midt om natten. Der er aldrig søvn i øjnene på Ida, som er født og opvokset ved Vesterhavet og med glæde deler tips og viden om oplevelser, som er fuldstændig skræddersyet til gæsternes udgangspunkt, interesser og appetit på aktiviteter. Destination Vesterhavet er dermed i gang med at revolutionere måden, vi servicerer turisterne i Danmark på og måske i verden i fremtiden.
Det er marketingteamet i Destination Vesterhavet, som har født og opdraget Ida sammen med techvirksomheden, Twise. Kent J. Bøndergaard, som er marketing- og medlemschef hos Destination Vesterhavet, ser kæmpe muligheder for at tage turistservicen til helt nye højder i et astronomisk tempo.
”Vi står som pionerer i brugen af kunstig intelligens inden for turisme. Med Ida kan vi give gæsterne en meget personlig service med en hurtig og grundig inspiration til oplevelser. Teknologien imødekommer nutidens digitale adfærd, hvor der ikke er plads til spildtid, når vi søger viden. Og selvom Ida er et AI-genereret værktøj, er hun skabt med en menneskelighed, som gør hende nærværende og interesseret i gæsterne, når de interagerer direkte med hende. Det kan hele dansk turisme få glæde af i fremtiden - og på sigt hele verden”, siger Kent J. Bøndergaard.
Vesterhavets Ida er bygget i MetaHuman. Hun er skandinavisk af udseende og taler utallige sprog flydende med vestjysk dialekt og udtale, da hun indeholder en avanceret sprogmodel, der er bygget på en af de lokale kvinders stemme og artikulation. Ida ved alt, hvad en hver gæst, der besøger Destination Vesterhavet, bør vide. Hun er bygget på techplatformen Twise og har al den info, der findes på destinationens hjemmeside og mere til. Gæsterne kan møde Ida på alle platforme med en webbrowser, ligesom hun vil være aktiv på en række udvalgte infoskærme rundt om i destinationen.
Destination Vesterhavet har lagt stor vægt på, at Ida er promptet i det lukkede økosystem, som VisitVesterhavet repræsenterer, men på den lange bane kan hun fodres med eksterne data som vejrudsigter, begivenhedskalendere og meget mere. Som med alt AI bliver Ida ikke dygtigere end det input, hun fodres med. I Destination Vesterhavet er det Simone Abildskov Thomsen, digital marketing specialist, som har været fødselshjælper og stået for opdragelsen af Ida.
”Twise er en “human-like” AI, der med den rette træning opfører sig præcis som den gæsteservicemedarbejder, vi ønsker. Twise kan sammenfatte alle informationer, billeder og pdf sanke- og ravguider på vores hjemmeside, som hun så kan samtale med gæsterne om. Hun kan også hyggesnakke, og som ekstra bonus kan gæsterne have hende med i hånden under hele ferien”, fortæller Simone Abildskov Thomsen.
Med den nye virtuelle turistguide kan Destination Vesterhavet servicere et uendeligt antal turister på samme tid, men af den grund skubber Ida ikke nogen faste medarbejdere af pinden. Tværtimod er det mere end et fuldtidsarbejde at prompte IDA med viden og sikre, at hun fortsat udvikler sig i takt med gæsternes digitale adfærd.
Ideen til Ida og samarbejdet med Twise blev kickstartet ved Scandinavian AI Summit, hvor Kent og Simone mødte co-founder Joakim ”JAB” Borgström. René Lönngren, som er partner i Twise, har været med til at skabe Ida og rådgive i processen. Læs mere om Twise her.
Ida går i luften den 17. maj 2024 klokken 12.00, og den kreative kampagne er udarbejdet i samarbejde med ELS Production, som også har produceret CGI delen in-house og givet Destination Vesterhavets metamenneske puls i kampagnen.
SNAK MED IDA - KLIK HER
For yderligere information kontakt venligst Tina Baungaard-Jensen hos Destination Vesterhavets kommunikationsbureau, By Baungaard, på +45 41 28 10 01 eller tina@bybaungaard.com
Destination Vesterhavet varetager turismeerhvervsudviklingen på vegne af Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner samt markedsføringen af Vesterhavet som et attraktivt rejsemål. Det er Destination Vesterhavets ambition at skabe Nordeuropas førende kystferiedestination – baseret på bæredygtig udvikling af turismen med fokus på kvalitet, gæstetilfredshed og omsætning til gavn for både erhverv og indbyggere i de to kommuner. Destinationens udviklingsprojekter støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.