Ny analyse: Turister drages til Vestkysten, men der mangler flere gode spisesteder uden for sæsonen
83 procent af gæsterne har besøgt Vestkysten helt op til 10 gange. Gæsterne giver gerne ferietips videre til venner og familie, men efterspørger større udvalg af butikker og restauranter uden for sæsonen.
Vestkystferie går aldrig af mode, og tilsyneladende kan de fleste ikke få nok af den. Mens 17 procent førstegangsbesøgende hvert år drages mod den åbne himmel, den upolerede natur og den brusende kystlinje, har hele 83 procent af gæsterne besøgt Vestkysten mindst én gang og helt op til ti eller flere gange tidligere. Gæsterne taler gerne varmt om kystferien til venner og familie, og Vestkysten ligger med en score på 63 med pil op ad på anbefalingsbarometeret. Anbefalingsgraden stiger fra juli til oktober, og derfor bør der skrues op for at promovere Vestkysten uden for højsæsonen.
Det viser en ny gæsteundersøgelse foretaget af analysevirksomheden Wilke for Partnerskab for Vestkystturisme, der er en sammenslutning af Destination Vadehavskysten, Destination Vesterhavet og Destination Nordvestkysten med flere. Det er et klart signal om at fokusere mere på heltårsturisme, mener formanden for Vestkystpartnerskabet.
”Der ligger et stort potentiale i at brede turismen ved Vestkysten ud over hele året. Alene i det første halvår af 2022 talte Vestkysten 7 millioner kommercielle overnatninger, og det var over 2 millioner flere end i hovedstaden. Vestkysten er Danmarks største driver for turismevæksten i dag, men der skal investeres fra nationalt hold, hvis vi virkelig skal skabe økonomisk vækst gennem turismen”, siger Mogens Christen Gade, som er formand for Partnerskab for Vestkystturisme og borgmester i Jammerbugt Kommune.
Den dugfriske gæsteanalyse viser, at gratis oplevelser i naturen, spiseoplevelser og shopping har størst værdi for gæsternes samlede ferieoplevelse. For første gang afdækker analysen gæsternes adfærd både i og uden for sæson. Når det ikke er solbadning ved stranden, der trækker, er det shopping og nærværende familiehyggetid, der betyder mest. Her savner gæsterne et større udvalg for shopping, ligesom det er afgørende, at der er en bred vifte af kultur- og oplevelsestilbud.
Slut med ’Pomfrit Strasse’
Gæsterne, som primært består af tyskere og danskere samt en mindre andel svenskere, nordmænd og hollændere, har ikke en finger at sætte på kvaliteten af naturoplevelserne, men det halter lidt, når det kommer til udvalget af butikker og restauranter - især uden for sæsonen. Folk går mere ud og spiser om sommeren, hvor udbuddet er større. Analysen viser, at førstegangsbesøgende, som kommer uden for sæsonen, vægter især gourmetoplevelser højt.
”Mange turister vil ikke længere nøjes med en tur ned ad ’Pomfrit Strasse’. De vil have spiseoplevelser med friske lokale råvarer, der både imødekommer kødspisere, vegetarer og veganere. Hele Vestkysten er et unikt naturligt spisekammer med råvarer af høj kvalitet og dygtige producenter, så fundamentet for den gastronomiske udvikling er til stede. Efterspørgslen vil kun vokse fremover”, fortsætter Mogens Christen Gade.
Flergangsbesøgende er lidt mere tilfredse på tværs af parametre som naturoplevelser, gæstfrihed og mulighed for at finde inspiration til ferieoplevelser end førstegangsbesøgende. Samlet set ligger gæstetilfredshedsgraden på indeks 90 i 2022, og over halvdelen af gæsterne har givet Vestkysten topkarakter på oplevelsesskalaen fra 1-10. Hele 12 procent svarer dog at nemmere adgang til offentlige toiletfaciliteter ville styrke den samlede ferieoplevelse.
”Der er plads til forbedringer på flere parametre for at gøre turismeproduktet endnu bedre og øge muligheden for at tiltrække nye målgrupper. Det kræver, at Vestkystturismen tænkes ind i den nationale vækststrategi som det sted i Danmark med det største turismepotentiale. Vestkysten har allerede en udviklingsplan klar til at blive realiseret med løsninger til de mange udfordringer og pejlemærker mod det næste vækstlag. Men der skal nationalpolitisk opbakning bag planen”, afslutter Mogens Christen Gade.
Gæsteundersøgelsen er baseret på 3.048 interviews med danske og internationale gæster fordelt på 20 feriesteder langs Vestkysten og udarbejdet med økonomisk støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Foto:Jakob Gjerluff
Turisterne elsker Vestkysten, men der skal skrues op for den gastronomiske kvalitet og butikker, der holder åbent hele året rundt.
For yderligere information kontakt venligst:
- Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten på 20 80 21 43 eller mail pkp@visitnordvestkysten.dk
- Hans Peter Folmann, direktør i Destination Vadehavskysten på 20 30 86 18 eller mail hpf@vadehavskysten.dk
- Tina Baungaard-Jensen, kommunikation og PR, Destination Vesterhavet på 41 28 10 01 eller mail tina@bybaungaard.com
Gæsteundersøgelse ved Vestkysten 2022 – find den her
Gæsteundersøgelsen er foretaget af analysevirksomheden Wilke for Partnerskab for Vestkystturisme, der er en sammenslutning af de tre turismeudviklingsselskaber Destination Vadehavskysten, Destination Vesterhavet og Destination Nordvestkysten med flere. Analysen er baseret på 3.048 interviews med danske og internationale gæster fordelt på 20 feriesteder langs Vestkysten. Alle interviews er gennemført i perioden fra den 13. juli til den 31. oktober 2022. Respondenterne er jævnt fordelt over køn, alder og uddannelsesniveau. Gæsteundersøgelsen er udarbejdet med økonomisk støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Gæsteundersøgelse 2022 download
Om Partnerskab for Vestkystturisme
Partnerskabet er en forening med fokus på bæredygtig udvikling af turismen langs Vestkysten. Partnerskab for Vestkystturisme er et strategisk samarbejde mellem ti kommuner langs den jyske vestkyst. Dansk Kyst- og Naturturisme drifter foreningens sekretariat i samarbejde med de ti kommuner, som er Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder kommuner.