Kristina Bundesen fra SPIRITZ, Lene og Steen Slaikjær, Hvidbjerg Strand, og Veronika (med næste generation på armen) og Honza Zak fra Twenty Twenty Coffee blev hædret med Destination Vesterhavets turismepriser 2022.

Hvidbjerg Strand hædres med Årets turismepris

23.11.2022
Foto: Destination Vesterhavet

Hvidbjerg Strand tildeles Destination Vesterhavets ny-indstiftede Award, Årets turismepris 2022. Startup-virksomhed Twenty Twenty Coffee og eventen SPIRITZ løber med henholdsvis Årets Turismeiværksætter og Årets Turismeinitiativ.

Nytænkende, driftige ildsjæle og erhvervsaktører, som på afgørende vis bidrager til at udvikle turismen ved Vesterhavet skal anerkendes for, at de gør en forskel. Det er tanken bag de nye turismepriser, som Destination Vesterhavet netop har uddelt til tre markante lokalprofiler. Således blev Hvidbjerg Strand, Blåvand, tildelt hovedprisen Årets turismepris, Årets Turismeiværksætter gik til Twenty Twenty Coffee, Hvide Sande, mens SPIRITZ fra Skjern blev kåret til Årets Turismeinitiativ.

”Der har været stor opbakning omkring de nye priser, og det er en sand fornøjelse at stå med tre vidt forskellige aktører, som i hver deres skala er med til at styrke det samlede turismeproduktet i destinationen. De lægger alle stor energi og idérigdom i at skabe oplevelser for vores gæster, skubbe kvalitetsturismen i den rigtige retning og sætte Destination Vesterhavet på landkortet. Det kommer man ikke sovende til”, siger Peer Heldgaard Kristensen, som er direktør i Destination Vesterhavet.

Motivationen for tildelingen af Årets turismepris til Hvidbjerg Strand, kredsede i høj grad om Vesterhavskendingens fokus på høj kvalitet, hjertevarm gæsteservice og ejernes, Lene og Steen Slaikjær, sans for, hvad der sker i markedet. Samtidig hæver Hvidbjerg Strand hele tiden barren for innovativ turisme, hvor de gerne går forrest med nye projekter, der bidrager til at udvikle kvalitetsturismen og tiltrække nye købestærke målgrupper. Klassiske eksempler er Strandhotellet i Vejers og Vejers Strandcamping, der kan medvirke til at øge turismeforbruget uden at gå på kompromis med naturbeskyttelsen.

Hvide Sande-kaffebaren Twenty Twenty Coffee blev æret med Turisme iværksætterprisen for at være en innovativ café, der matcher og tilpasser produkterne i tråd med gæsternes behov og løbende finder nye markeder. Twenty Twenty Coffee er en ny og kvalitetsbevidst café, der er startet af et ungt par fra Tjekkiet, som faldt over, at der manglede et godt kaffested i Hvide Sande. Og så valgte de at starte det selv.

Turismeinitiativprisen gik til SPIRITZ, fordi de har skabt en event i indlandet med potentiale for vokseværk. Eventen inddrager lokale producenter og deres råvarer, og det kan være kickstarten til at få de lokale produkter ud på destinationens spisesteder. Eventen spås til at blive en årlig tilbagevendende virksomhed, der vil bidrage til at sætte vestjysk-produceret spiritus på Danmarkskortet, som noget ganske særegent for Vestjylland.

Priserne blev uddelt for første gang på Destination Vesterhavets turismekonference på FLUGT i Oksbøl den 22. november 2022. Med Årets turismepris fulgte 25.000 kroner og med Årets Turismeinitiativ fulgte 10.000 kroner. Begge beløb skal doneres til et godt formål inden for turisme, mens prisvinderen af Årets iværksætterpris blev belønnet med et 1-1 rådgivningsforløb inden for forretningsudvikling og 10.000 kroner til virksomheden.

Hvidbjerg Strand

Twenty Twenty Coffee

SPIRITZ

For yderligere information kontakt venligst Tina Baungaard-Jensen hos Destination Vesterhavets kommunikationsbureau, By Baungaard, på +45 41 28 10 01 eller tina@bybaungaard.com

Om Destination Vesterhavet

Destination Vesterhavet varetager turismeerhvervsudviklingen på vegne af Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner samt markedsføringen af Vesterhavet som et attraktivt rejsemål. Det er Destination Vesterhavets ambition at skabe Nordeuropas førende kystferiedestination – baseret på bæredygtig udvikling af turismen med fokus på kvalitet, gæstetilfredshed og omsætning til gavn for både erhverv og indbyggere i de to kommuner. Destinationens udviklingsprojekter støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Vesterhavet var den mest besøgte turistdestination i Danmark i 2021.