Campingpladser

Et godt råd til campingpladser 2016

Foto: Ringkøbing Fjord Turisme

Et godt råd til campingpladser og B&B'er i Ringkøbing-Skjern Kommune. 

Prissætning, markedsføring og autenticitet er nogle af de emner, der er kommet fokus på hos de lokale campingpladser, efter at de har deltaget i et individuelt rådgivningsforløb og netværksmøde.
I projektet Værtskab i Verdensklasse, der bliver udarbejdet i et samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Region Midtjylland og Ringkøbing Fjord Turisme, er der i efteråret 2015 til sommeren 2016 sat fokus på campingpladser og Bed & Breakfast i kommunen. Seks campingpladser havde i efteråret besøg af Peter Lützen, der er tidligere konsulent ved Campingrådet og som i dag er indehaver af Løgismosestrand Camping og virksomheden Oplevelsesmageriet ApS. Hver campingplads havde mulighed for at få rådgivning inden for ledelse, drift, markedsføring, udvikling m.m.
Lise Kroning, der er indehaver af Søndervig Camping udtaler: "Det har været rigtig godt at få friske øjne på campingpladsen, og både forløbet og netværksmødet har givet os en bevidsthed og inspiration om nogle områder, hvor vi kan sætte ind for at få flere gæster og for at gøre pladsen mere attraktiv."

Torsdag den 28. januar 2016 afholdte Ringkøbing Fjord Turisme et opfølgende inspirations- og netværksmøde, hvor alle campingpladser i Ringkøbing-Skjern Kommune kunne komme og høre om de erfaringer og oplevelser, som Peter Lützen havde gjort sig på baggrund af sine besøg hos campingpladserne: "Turen rundt til de tilmeldte campingpladser, gav et klarsyn over den mangfoldighed af oplevelser de respektive campingpladser og området omkring dem byder på. Derfor kom det også som en overraskelse, at der faktisk er plads til mange flere gæster, også i højsæsonen. Og hvordan ændrer vi så på det? Det korte svar er markedsføring, produktudvikling, synliggørelse og iscenesættelse af den historie og autenticitet som campingpladsen besidder samt prisstigninger." – udtaler Peter Lützen.

Thomas Bunde fra revisionsselskabet BDO, der var inviteret for at give et indblik i nøgletallene over campingbranchen, var meget overrasket over, hvor billigt det er at bo på campingplads i Ringkøbing-Skjern Kommune: "Campingpladserne skuler til nabopladsen og snakker sig selv ned i pris, i stedet for at tage det for det som det koster. Jeg tror priselasticiteten er helt anderledes blandt deres gæster end i lejrchefernes mindset", konstaterer Thomas Bunde.

Et lignende forløb er ved at blive afviklet for Bed & Breakfasts i Ringkøbing-Skjern Kommune. Her bliver overnatningsstedet tilbudt individuel rådgivning af konsulenten Lone Frost, der er direktør for Lone Frost Reklamebureau ApS og som står bag den internationale Bed & Breakfast Guide Danmark og. Syv B&B'er deltager allerede i forløbet.

Turistdirektøren i Ringkøbing Fjord Turisme Sebastian Schaper udtaler: "Rådgivningsforløbene går helt i tråd med de anstrengelser som Ringkøbing Fjord Turisme arbejder på for at fremme turismen i hele Destinationen i Ringkøbing-Skjern Kommune samt at hjælpe virksomheder som er berørt af turismen til at udvikle sig".

Fakta: Rådgivningsforløbet indgår som en del af projektet "Værtskab i Verdensklasse", der er et samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Region Midtjylland og Ringkøbing Fjord Turisme om at skabe bedre værtskab for de turister der besøger destinationen samt at udvikle og skabe vækst i det lokale turisterhverv.

Kontaktoplysninger:

Lisbeth Jensen, Ringkøbing Fjord Turisme, lisbeth@hvi..., +45 40 10 87 46
Peter Lützen, Oplevelsesmageriet ApS, peterlutzen..., +45 64 77 12 50
Lise Kroning, Søndervig Camping, post@soende..., + 45 97 33 90 34
Thomas Bunde, BDO revisionsfirma, ttb@bdo.dk, +45 96 23 54 00

Denne pressemeddelelse udsendes af Ringkøbing Fjord Turisme