Portræt af Peer Kristensen med Vesterhavet som baggrund

Debatindlæg: Turister giver mening i mere end én forstand

25.3.2023
Foto: FlyingOctober

Vestjyder er glade for turister og ikke mindst deres forbrug. Afkastet er levende lokalområder, velfærd og øget samfundsværdi i vores lokalområde.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg i et selskab med nye mennesker har fået klichéspørgsmålet; hvad laver du så? Faktisk har jeg altid forsøgt at twiste svaret, som om personen havde spurgt: Hvad optager dig for tiden? Personligt synes jeg, det er mere vigtigt, og det låser ikke én fast i en arbejdsfortælling, men sætter modtageren fri til at tale om lige præcist det, som giver allermest mest mening lige nu.

Jeg må så indrømme, at jeg nok alligevel var begyndt at tale om mit arbejde med turisme.

For tiden er der nemlig to ting, som jeg er meget optaget af. Fællesskab og meningsfuldhedskvotient. Jeg har arbejdet med turismeudvikling i adskillige destinationer og i tæt samarbejde med mange aktører, virksomheder, myndigheder og politikere i mere end 25 år. Turisme er et værdikædeerhverv, hvor hvert led bakker hinanden op. Jeg har aldrig oplevet så stærk en kæde som her vestpå, hvor der ikke stilles spørgsmål ved, om man står skulder ved skulder.

Samtidig er der en uvurderlig opbakning fra lokalbefolkningen. Faktisk den største opbakning i landet. Den seneste analyse, som tager temperaturen på borgernes tilfredshed ude i de danske turismeområder, viser, at 76 procent af de lokale i Destination Vesterhavet mener, at turismen har flere positive end negative konsekvenser for lokalområdet. På landsplan er det blot 72 procent. Samtidig mener 78 procent af de lokale i Destination Vesterhavet, at turismeudviklingen bidrager positivitet til lokalområdet i form af beskæftigelse, den lokale økonomi og det lokale handelsliv.

Lokaltilfredsheden er brændstof til min arbejdsmotor, og tallene løfter min meningsfuldhedskvotient. Det glæder mig helt ind i knoglerne, at rigtig mange mennesker godt ved, at turisme er meget mere end badesandaler, iskager og fiskefileter. De ved, at turismen giver mening i et langt større perspektiv. Som en del af livsnerven i vores lokalsamfund. Som skaber af arbejdspladser og som grundlag og eksistensberettelse for restauranter, detailhandel, kulturinstitutioner og lokale oplevelsesudbud.  De ved, at turismen booster den lokale økonomi og griber ind i blandt andet ældrepleje, børneinstitutioner og idrætsfaciliteter.

Følelsen af mening er naturligvis subjektiv. Sådan er det med følelser, og derfor er det en utrolig god følelse at frembringe tal, der understøtter de gode fornemmelser og turismens rolle som katalysator i lokalområdet. Vintermånederne har traditionelt set været en dvaleperiode. For nogen et pusterum - for andre en periode med truende lav omsætning. I arbejdet med at skabe en mere bæredygtig turisme i vores destination er der et stort fokus på at brede turismen ud over hele året, så man kan bo, leve og arbejde i et levende lokalsamfund året rundt. Vi står nu med en dugfrisk case, der samler turismens funktion i den lokale ligning.

Et stort turismeprojekt åbnede i juni 2022, og Lalandia tæller for første gang med i januar måneds overnatningstal, som netop er opgjort af Danmarks Statistik på kommuneplan. Ringkøbing-Skjern kommune tegner sig for en vækst på 22.642 i det samlede antal kommercielle overnatninger. Den femtestørste stigning i landet. Kigger vi kun på hotel- og feriecenterovernatninger er væksten i Ringkøbing-Skjern eksploderet med 27.000 nye overnatninger. Så ja, nogle overnatningsformer er gået tilbage, men Ringkøbing-Skjern har fået et aktiv, der holder turismeomsætningen oppe i de kolde måneder.

27.000 flere overnatninger med feriecentergæster, hvor døgnforbruget ligger på cirka 850 kroner, betyder en omsætning på 23 millioner ekstra kroner til lokalområdet, Lalandia og det øvrige erhvervsliv. Omsat i jobs svarer 1 million kroner i turismeforbrug til 1,24 årsværk, så januar-turisterne er med til at skabe 28,5 fuldtidsstillinger. Det er et seriøst løft til arbejdsudbuddet i Ringkøbing-Skjern kommune.

Livskvaliteten får også et nøk opad. Pengene er nemlig med til at betale for velfærden i vores lokalområde. Multiplikatoreffekten for turismeomsætningen betyder, at med en vækst på 23 millioner kroner tilføres der 9 millioner kroner i skatter og afgifter, som går til at tage vare på vores børn, ældre, fritidstilbud, infrastruktur, og hvad der ellers står på det lokale husholdningsbudget.

Borgerne har ret. Dem som mener, at turismeudviklingen bidrager positivitet til lokallivet. Omsætningen er med til at holde hånden under arbejdsmarkedet, detailhandlen, fornøjelsesudbuddet og kulturlivet. Den er med til at gøre Ringkøbing-Skjern kommune et attraktivt sted at bo og besøge. Og det giver mening for os alle. Tak for opbakningen!