Debatindlæg: Sats på esset i turismekabalen
Lad mig slå fast med det samme. Dette er ikke et udkantsopstød om, at byerne får det hele, mens vi ude vestpå står med drivende misundelse i øjnene og ser på. Det handler om det gode eksempels magt, som bør tages til indtægt i fremtidens turismepolitiske prioriteringer og investeringer.
Vi vender først blikket mod København, som siden midten af halvfemserne har været italesat som Danmarks vækstdynamo inden for turisme. Dygtigt anført af den tidligere embedsmand i Erhvervsministeriet Lars Bernhard Jørgensen., som fik hovedstadens turisme bragt helt op på den øverste politiske agenda. Turismevæksten i hovedstaden var nærmest samfundskritisk for hele Danmark, og København havde potentialet til at blive en vinder. Staten investerede tykt i den Københavnske turismeudvikling.
En nålestiksprioritering, der var værdifuld på flere områder og sikrede kapacitetsudvikling, der skabte grobund for den fremtidige vækst - både i forhold til storbyturisme og erhvervsrejsende.
Sats på en vinder, viste sig at være en rigtig strategi, der bør gentages. Brug erfaringerne og resultaterne til at vælge det rigtige kort i turismekabalen for at udmønte det eksisterende potentiale til at skabe økonomisk vækst og levende lokalområder, hvor folk kan leve af og med turismen.
Forsøgsprojekt blev et es
Vestkysten er Danmarks største driver for turismevæksten i dag. Destination Vesterhavet har for længst overhalet storbyerne i internationale overnatninger, og enhver investeringsrådgiver ville formentligt anbefale staten at skyde penge efter Vestkysten i en mere forpligtet og permanent form. Væksttallene for de sidste 5-10 år understreger, at Vesterhavet er rykket godt op på popularitetsskalaen, selv uden statsstøtte, men der mangler investeringer.
I 2015 valgte regeringen ti vandkantsprojekter til i alt fire milliarder kroner, som skulle bygges ved kysterne i et forsøg på at øge turismen. Interesserede kommuner kunne ansøge om lov til at bygge turisme-fremmende projekter tættere på kyster, end det ellers er tilladt. Ringkøbing-Skjern Kommune fik lov til at bygge Nordeuropas største badeland med 500 tilhørende feriehuse - en investering på mellem 750 millioner kroner og en milliard kroner. Tre ud af de ti projekter står i dag færdige, og et af dem er det nye Lalandia i Søndervig. Antallet af feriehusudlejninger i Ringkøbing-Skjern er fordoblet, og kommunen udmærker sig som et af de steder i Danmark med størst vækst i hotel- og ferielejlighedsovernatninger.
Vestkystvæksten er båret af private lokale investeringer. Men ikke suppleret fra pensionskasser og fonde, som vi kender det i byerne, hvor de har en tilfredsstillende afkastningsgrad i sigte. I stedet stiller feriehusudlejerne krav til husejerne om at opgradere deres huse til helårshuse, der er tilpasset fremtidens målgrupper. Ellers bliver husene ikke lejet ud. Hr. og Fru Sommerhusejer investerer altså i udviklingsdagsordenen og er med til at løfte turismen ved Vesterhavet ud fra en fælles interesse om at forædle og kvalitetssikre produktet. Lokale turistaktører har investeret
voldsomme summer i at skabe overnatningskapacitet og oplevelser, der tiltrækker gæster hele året. Men de lokale ressourcer rækker ikke længere, og der er slet ikke kapacitet nok til at udnytte vækstpotentialet.
Hvis turismen var samfundskristisk i København i halvfemserne, er den kritisk samfundsbevarende i fremtiden ved Vestkysten. Grundforudsætningen er politisk prioritering og investering i kapacitetsudvidelse.
”Pick the winners” bør være hovedreglen, når staten prioriterer midler og national turismestrategi. Investeringen skal centreres der, hvor man allerede har vist, at man kan og vil – både fra erhvervets og kommunernes side. Forsøgsprojektet understreger, at i områder, der lever af turisme som ved Vestkysten, har en nationalpolitisk prioritering en kæmpestor betydning.
Lær af Københavnercasen og skab en ny succes i den modsatte side af landet i tæt samspil med de stærke lokale kræfter. Der ligger allerede en udviklingsplan klar til at blive realiseret. Med løsninger til de mange udfordringer ved Vestkysten og opskriften til det næste vækstlag på det sted i Danmark med det største turismepotentiale. Vestjyderne skal faktisk leve med og af turismen i fremtiden.